ad
BiodrankenPremium

Surf mee op gezondheidstrend met alternatieve dranken op het werk

gezonde dranken op de werkvloer
JusRé levert via haar eigen Fidelity Program gezonde sappen, smoothies en shots aan bedrijven en kantoren

De markt van de healthy drinks en iceteas hebben al jaren de wind in de zeilen. Gezonde frisdranken, met name drankjes met minder suiker en minder calorieën, winnen steeds meer aan populariteit bij de consument omdat deze dichter aanleunen bij een gezonde levensstijl. De focus ligt grotendeels op natuurlijke dranken zonder bewaarmiddelen en kunstmatige producten, waarbij ook duurzaamheid een grote rol speelt in de keuze voor een welbepaalde drank. Hetzij door de keuze voor lokale producten, hetzij voor eco-friendly verpakkingen.

Verandering in consumptie

Consumenten over de hele wereld zijn steeds meer geïnteresseerd in gezondheid en welzijn. Dit verandert hun manier van consumeren. Meer en meer mensen gaan op zoek naar een 'verantwoord' alternatief voor suikerrijke frisdranken en fruitsappen, alternatieven die laag zijn in calorieën en minder of helemaal geen suiker bevatten. De spelers in de frisdrankindustrie en de retail beseffen al een hele tijd dat er een belangrijke rol voor hen is weggelegd om de consumenten te helpen gezondere keuzes te maken. Omdat voor veel mensen water "gewoon maar water" is, zetten de fabrikanten volop in op gezonde frisdranken. Het is een essentiële stap om ook op de werkvloer de gezonde alternatieven in te burgeren, zodat consumenten de mogelijkheid hebben om voor 'gezond' te kiezen indien zij dit vooropstellen.

ritchie frisdranken
Belgisch frisdrankenmerk Ritchie biedt een uitgebreid aanbod aan natuurlijke limonades aan

Lokaal en verrassend

Enerzijds worden de recepturen aangepast met als doel de hoeveelheid suiker te verminderen (gemiddeld 13% minder suiker). Daarnaast komen er tal van nieuwe varianten en verrassende smaken op de markt die focussen op gezondheid en welzijn. Naast light- en zerodranken, die het al jaren zeer goed doen, kiest de consument steeds vaker voor gezonde dranken en sappen, liefst van organische oorsprong en afkomstig van lokale, kleine spelers. De focus ligt op kwaliteit en sterke merken met een authentiek verhaal.

Variëteit neemt toe

Iceteas

Door de populariteit van gezonde dranken komen de klassieke frisdranken onder druk te staan en verliezen ze heel wat marktaandeel in de categorie van de niet-alcoholische dranken. Binnen dit segment zien we een enorme groei van de theedranken. Heel wat merken volgen deze trend en combineren het beste van twee werelden door organische iceteas te lanceren met gezondheidsvoordelen zoals meer energie, rustgevend, immuniteit, detox … Allemaal zaken waar de drukbezette consument van vandaag wel oren naar heeft. De theedranken van merken zoals AriZona, BOS, Fuze Tea, Lipton, Tao en VITHIT gaan vlotjes over de toonbank bij een publiek dat geïnteresseerd is in gezond leven. Het is goed om hier als bedrijf op in te spelen door een variëteit aan iceteas in uw assortiment op te nemen.

Fuze Tea lanceert suikerloze nieuwe smaak met watermeloen en munt
Fuze Tea lanceert een suikerloze nieuwe smaak met groene thee, blauwe bessen en lavendelsmaak

Organische limonades

De gestegen vraag naar alternatieven voor gesuikerde frisdrank ligt ook aan de basis van het succes van gezonde limonades. De focus van deze healthy drinks ligt op eenvoudige en natuurlijke ingrediënten in combinatie met een pure en lekkere smaak. Gezond genieten van een lekker drankje dus, zonder de bijhorende suikers en calorieën. Bij producten als Bionade, Bionina, Charlie's, Firefly, Lemonaid en Tao Botanics wordt er volop ingezet op in het oog springende verpakkingen en het verhaal achter het drankje, bijvoorbeeld volledig organisch of geen kunstmatige toevoegingen.

Kombucha

Kombucha is een trendy gezondheidsdrank die gemaakt wordt door water, thee en suiker te fermenteren. Het resultaat is een friszure drank. Kombucha is een opkomend drankje dat staat voor gezondheid en energie en ontvangt de afgelopen jaren een groeiende belangstelling. Jaar na jaar stijgt de verkoop en komen er nieuwe merken bij. De bekendste vandaag zijn Captain Kombucha, Carpe Diem, Ferm en Yugen. Veel mensen drinken kombucha omwille van mogelijke gezondheidsvoordelen zoals ontgifting en een versterkte immuniteit. Vanwege de frisse smaak is het voor veel mensen ook een alternatief voor gewone frisdranken, maar dan met veel minder suiker (ongeveer 4 gram suiker per 100 ml, vergeleken met gemiddeld 10 gram suiker per 100 ml frisdrank). Het maken van kombucha kost tijd, waardoor de prijs ervan ook iets hoger ligt.

de appelaere dranken
Natuurlijke en organische vruchtensappen zitten in de lift. Gepasteuriseerde sappen zijn bovendien lang houdbaar en ecologisch verantwoord (Foto: De Appelaere)

Cold-pressed juices

Fabrikanten van koudgeperste sappen spelen gretig in op het bewustzijn van de consument door pure sappen op basis van fruit en groenten, zonder toegevoegde suikers en met maximaal behoud van de vitamines en voedingsstoffen te laten primeren in de productkeuze. Ideaal als gezond ontbijt of tussendoortje on the go. Jonge, lokale merken als JusRé en Jucy positioneren zich high-level met een sterke focus op storytelling, superfoods en sustainability. Cold-pressed juices zijn echte nicheproducten, maar doordat ze perfect kaderen in de algemene gezondheids- en welzijnstrend van vandaag, vormen ze een goede toevoeging aan het assortiment in jouw drankautomaat.

Waters

De watercategorie is een van de trekkers binnen de niet-alcoholische dranken, wat grotendeels te danken is aan de gearomatiseerde waters. Deze dranken, bevatten dikwijls geen suikers of zoetstoffen en winnen hierdoor aan populariteit.

spadel water
Spadel legt een grote focus op de recycleerbaarheid van zijn verpakkingen

on the go en duurzaam 

Naast het label 'gezond' is ook het label 'on the go' populair in de hoofden van de consument. Zo merken producenten ook een toename op in de verkoop van kleine formaten, waarbij dit versterkt wordt door consumenten die na een periode van terughoudendheid weer een actiever leven buitenshuis leiden. Een derde label dat in het rijtje aansluit is dat van 'duurzaam', waarbij de voorkeur van de consument uitgaat naar recycleerbare verpakkingen die enerzijds de biodiversiteit beschermen en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk verminderen.

REFILL POINT OP DE WERKVLOER
Hoe kan je jouw werknemers tegemoetkomen met een gezond aanbod aan frisdranken? Enerzijds door een automaat met gezonde alternatieven te voorzien, anderzijds kan je opteren voor een minidrankenfabriek waar jouw medewerker gewoonweg zijn lievelingssmaak naar eigen hoeveelheid kan aftappen. Drankenproducent Dripl tracht met hun refilldrankautomaat in te spelen op een gezonde manier van leven die naast de eigen gezondheid ook het klimaat een gunst bewijst door verpakkingen volledig te bannen. Door dit initiatief te integreren op de werkvloer straal je als werkgever waarden uit die in lijn liggen met de waarden waar de consument anno 2023 veel belang aan hecht. Én het is bovendien ook verfrissend lekker.

Tönissteiner
De limonades van Tönissteiner worden op basis van het uitzonderlijke bronwater gemaakt. Hiervoor halen ze het beste uit water en sap

Presentatietips

Het aanbod van gezonde frisdranken en iceteas is heel groot en er wordt verwacht dat het de komende jaren alleen maar verder zal toenemen en vernieuwen. Vermits de ruimte op de werkvloer beperkt is, is het belangrijk om slim en zorgvuldig na te denken over de keuzes die je maakt met betrekking tot het aanbod aan frisdranken. In steden met vele jonge mensen bijvoorbeels, zijn gezonde en vernieuwende dranken meer in trek dan op het platteland. Wees mee met de trends en tracht alert te zijn op de verwachtingen van jouw medewerkers. Ook de manier waarop je de gezonde dranken presenteert en de locatie waar je deze verspreidt bepalen de mate van interesse bij jouw medewerkers. Tracht dus een goede mix te voorzien van reeds bestaande dranken met de gezonde alternatieven, zodat je het onderscheid tussen beide niet benadrukt maar ze op een gelijke en niet grensverleggende manier aanbiedt.

Met medewerking van Coca-Cola Company, De Appelaere, JusRé, Ritchie, Spadel en Tönissteiner

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Florianne Thys en Josefien De Bock5 juni 2023
ad