ad
Bake-off broodPremium

Voorkeuren Belgen bij belegde broodjes

Voor 1 op de 2 Belgen verwenmoment

Panos verwenmoment

Naar aanleiding van hun vernieuwd broodjesassortiment, vroeg Panos in een uitgebreide Belegde Broodjes-enquête aan 3.802 Belgen naar hun mening, (smaak)voorkeuren en gewoonten rond brood en belegde broodjes. Wij geven een overzicht van de belangrijkste trends en bevindingen.

Vernieuwd broodjesassortiment

Panos introduceerde 5 nieuwe recepten: van vegetarische eiersalade en vegan aubergine- & tomatenspread, over scampi in look voor foodies, tot Breydelham en Brugge Oud-kaas voor liefhebbers van kwaliteit van bij ons. Nog eens 15 recepten kregen een upgrade, met nieuwe ingrediënten (bv. Goudse kaas zonder dierlijk stremsel) of door een smaak- en kwaliteitsverbetering (bv. een hoger percentage van het hoofdingrediënt en een verlaagd vetpercentage in de surimi-krab-, kip curry- en tonijnsalade).

Met dit vernieuwde broodjesassortiment blijft Panos inzetten op belangrijke foodtrends (vezelrijk brood, veggie, kwaliteitsingrediënten, verrassende smaken) en duurzaamheid (seizoensgebonden en lokale ingrediënten, ecologische verpakkingen). 

Guido Vanherpe
“Tijdens de COVID-19-periode hebben we achter de schermen vooral hard gewerkt aan de voorbereiding van ons nieuw broodjesgamma en onze ‘Krak-in-Broodjes’-campagne. Marktonderzoek, de ontwikkeling van twee nieuwe rustieke broodjes, zoeken naar nog betere ingrediënten en nieuwe recepten ... Geen moeite was te veel. Met dit nieuwe aanbod van belegde broodjes willen we onze klantenbasis verruimen. Er is voor ieder wat wils, daarom delen we ons broodjesmenu duidelijk op in twee categorieën: klassiekers en genieters”, zegt Guido Vanherpe, CEO van La Lorraine Bakery Group.

Resultaten enquête

Brood past binnen gezond eetpatroon

Brood zit duidelijk ingebakken in onze voedingsgewoonten. Ons belangrijkste broodmoment is de lunch (73%), op de voet gevolgd door het ontbijt (62%) en nog eens 21% lust brood bij het avondeten. Het witte stokbroodje is favoriet nummer één (48%). Daarna komt de klassieke boterham (41%). Bruin stokbrood (36%) vervolledigt de top 3.
Een grote meerderheid (47% eerder akkoord en 22% helemaal akkoord) vindt dat een gezond en gebalanceerd dieet ook brood bevat.

Infografiek visie brood
Belegde Broodjes Enquête - © Panos

Naast de klassieke witte baguette en het verbeterde recept van het meergranen broodje komen er bij Panos vanaf nu ook twee nieuwe broodjes bij: wit rustiek en donker rustiek. Daarmee wil men consumenten aanzetten tot meer variatie en een gezondere levensstijl. Dat kan zeker met de twee bruine broodjes die een bron van vezels zijn en boordevol zaden en pitten (o.a. lijnzaad, sesamzaad en zonnebloempitten) zitten.

Waaraan moet belegd broodje voldoen?

De overgrote meerderheid (86%) verwacht van een belegd broodje in de eerste plaats dat het kraakvers is. Bij het maken van de keuze voor een broodje geeft smaak de doorslag: 81% vindt dat ‘het lekker moet zijn’, 44% kiest voor een voedzaam broodje waar ze ‘voldoende mee gegeten hebben om de dag door te komen’, 33% vindt dat ‘het gezond moet zijn’.

Waarom een belegd broodje?

Opvallend resultaat: de meerderheid van de vrouwen (56%) kiest ‘een belegd broodje is voor mij een verwenmoment.’ Bij mannen staat het praktische feit ‘het is snel bereid’ nipt op één (39%), want ook bij hen speelt de verwenmomentfactor sterk mee (38%).

Uitgerekend op dat verwenmoment wil Panos inspelen met zijn nieuwe broodjesmenu dat gevarieerder is en waarbij de klant meer persoonlijk afstemmen op smaak en goesting van elk moment. Met 4 broodsoorten, verrassende recepten  en extra aandacht voor smaakvolle ingrediënten (bv. afwerking met radijsscheuten) wil men voor ieder wat wils aanbieden.

Infografiek waarom belegd broodje
Belegde Broodjes Enquête - © Panos

Ecologisch en lokaal

Consumenten zijn steeds bewuster bezig met duurzaamheid. Dit blijkt ook uit de enquête waarin maar liefst 65% van de respondenten het heel belangrijk tot eerder belangrijk vindt dat ‘de verpakking van mijn belegd broodje recycleerbaar is’. Voor bijna de helft van de respondenten (47%), is het zeer tot eerder belangrijk dat ingrediënten (groentjes en/of beleg) afkomstig zijn van lokale producenten.

Alle belegde broodjes worden bij Panos vanaf nu in een 100% biologisch afbreekbare verpakking gewikkeld. Ook voor de groentjes ligt de focus meer op veggie en op lokaal en seizoensgebonden. De nieuwe Panos-slamix wisselt af met de seizoenen: spitskool, krulandijvie en jonge spinazie in de zomer (100% Belgisch) - witte kool, krulandijvie en veldsla in de winter. In de zomermaanden liggen er Belgische komkommers en tomaten tussen de broodjes, in de winter komen deze groenten uit Europa. Lokale kwaliteitsingrediënten krijgen een grote rol: denk aan Noordzeegarnalen, américain (100% Belgisch vlees) en de Oud Brugge-kaas…

Lokale ingredienten Panos broodje
47% hecht belang aan gebruik van lokale ingrediënten

Smaakvoorkeuren

We vertrouwen graag op onze favoriete smaken en zijn gewoontedieren, 66% kiest meestal hetzelfde beleg op z’n broodje en wisselt slechts af en toe af. Nog eens 12% kiest zelfs altijd hetzelfde beleg.

Wat zijn dan de favoriete belegde broodjes? Binnen het hele Panos-assortiment is het broodje jonge kaas & ham het populairst (favoriet van 28%), 22% kiest voor de recepten met américain (préparé of martino). Het zijn exact dezelfde recepten die door de respondenten worden gekozen als dé Belgische broodjesklassiekers die bij onze eetcultuur passen. De favoriete garnituren zijn: ei (51%), salade (48%), tomaat (41%) en komkommer (33%). Bijna de helft (49%) kiest resoluut voor mayonaise als favoriete saus.

De helft van de mannelijke respondenten (54%) kiest voor ‘meerdere keren per week vlees’ op zijn broodje. Dit is bij vrouwen opmerkelijk minder met slechts 36%. ‘Meerdere keren per week veggie of vegan beleg’ eten is dubbel zo populair bij vrouwen (14%) als bij mannen (6%).

Panos broodjes
De favoriete garnituren zijn: ei (51%), salade (48%), tomaat (41%) en komkommer (33%). Bijna de helft (49%) kiest resoluut voor mayonaise als favoriete saus

Bij welke gelegenheden? 

22% eet geregeld een broodje met z’n collega’s op kantoor en 20% buiten met vrienden. Met risico op kruimels in het toetsenbord eet 14% ook weleens een broodje ‘alleen, achter mijn bureau’, 12% gaat ook in z’n eentje naar buiten voor de lunch.

Een lunchpauze van een halfuur gebruiken om rustig te eten is bij iedereen het populairst, maar opmerkelijk meer bij vrouwen (49%) dan bij mannen (39%). Als het op snel eten aankomt, is er een duidelijk verschil. Ruim 46% van de mannelijke respondenten speelt een broodje in amper 10 minuten naar binnen tegenover slechts  30% bij de vrouwen.

Enkele opmerkelijke cijfers
56% van de vrouwen kiest voor belegd broodje omdat het voor verwenmoment zorgt
39% van de mannen kiest voor belegd broodje omdat dat snel klaar is
46% van de mannen eet z’n broodje snel op, in ongeveer 10 minuten
50% van de vrouwen neemt een lunchpauze van ± 30 min. om een broodje te eten
65% hecht belang aan recycleerbare verpakking
47% hecht belang aan gebruik van lokale ingrediënten
Belgische klassiekers —smoske en broodjes met américain— zijn topfavorieten
Mannen kiezen vlees vaker als broodbeleg dan vrouwen 

Methodologie
De Panos-broodjesenquête werd tussen 8 februari en 7 maart 2021 online ingevuld door 3.802 Belgen. Er werd aan de respondenten specifiek gevraagd om te antwoorden zoals in het ‘normale’ leven (voor maart 2020, en even geen rekening houdend met verplicht telewerken of social distancing).

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom D'Halluin3 juni 2021
ad
Cookies

De Apotheker maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.