ApotheekbeheerPremium

LEO Pharma: bedrijf zonder externe aandeelhouders

De farmabusiness is een keiharde business. Beursnoteringen en aandeelhouders zijn elke dag opnieuw hét gespreksonderwerp. Al hebben de meeste farmabedrijven wel ergens een stichting (foundation) die hun naam draagt, er is slechts één farmabedrijf dat op zich, voor 100 procent, tot een stichting behoort: de stichting LEO. Dat heeft zo zijn voordelen, maar zijn er ook nadelen...?

In 2008 was LEO Pharma precies 100 jaar oud. 'LEO pharmacy' werd in mei 1908 in Kopenhagen door twee Deense apothekers - Anton Marius Mathias Christian Antons en August Julius Helmuth Kongsted - opgericht. Zij vestigden er, zoals dat toen de gewoonte was, hun eigen pillendraaierij. Het labo lag achter de apotheek. Van bij het begin was LEO Pharma een beetje een buitenbeentje. Zo was LEO Pharma het eerste bedrijf dat een geneesmiddel internationaal op de markt bracht. Vanaf 1923 exporteerde het Digisolvin, een preparaat op basis van digitalis.

Mijnheer Pipi

LEO Pharma werd een naam die luid werd uitgeschreeuwd. Letterlijk dan. Want eind de jaren '20 gooide LEO Pharma zich op hormoonpreparaten. Daar hadden ze urine van zwangere vrouwen voor nodig. Daarom reden medewerkers van LEO Pharma dagelijks met grote bakfietsen doorheen Kopenhagen. De 'LEO Pharma mijnheer Pipi' was geboren. Voor de aanstaande moeders was mijnheer Pipi meer dan welkom. Met de opbrengst van de urinegiften konden ze een kinderwagen kopen.

Filosofie

De filosofie van LEO Pharma stond vast. "Het is niet omdat we tot een foundation behoren, dat we geen commercieel bedrijf zijn", lacht Frank Pauwels. "We zijn een normaal bedrijf, maar omdat we tot een foundation behoren kunnen we met een gerust gemoed op lange termijn gaan werken. LEO Pharma doet niet aan korte termijnprojecten."

Investeren

Het negatieve is dan weer dat een bedrijf zoals LEO Pharma niet plotseling big farma kan worden. Door de manier van werken, zonder externe investeerders, kun je wel groeien maar nooit de sterren bereiken. "De foundation zorgt ervoor dat het opgespaarde kapitaal voortdurende in het eigen bedrijf geïnvesteerd blijft worden, de groei gebeurt gestadig en stabiel." Het foundationverhaal heeft ook een effect op de werknemers. "Het dagelijks werk bij LEO Pharma of een 'gewoon' bedrijf is niet verschillend", denkt Frank Pauwels. "Maar het positieve imago rond de foundation straalt wel uit op de werkvloer. De combinatie van 'Deens' en 'foundation' is totaal anders dan 'Amerikaans' en 'profit'. Doordat we een foundation zijn, genieten we van een grotere credibiliteit en betrouwbaarheid. Wij zoeken echt naar wat wij 'LEO'-mensen noemen, mensen die zich goed voelen bij onze waarden en onze integriteit. Het feit dat we kleiner zijn vraagt van het personeel de bereidheid om multifunctioneel ingezet te worden." In het totaal werken 4.500 mensen bij LEO Pharma, waarvan 45 in België, in de vestiging in Lier. "Omdat we kleinschalig zijn, is het mogelijk om veel sneller contacten te leggen en interdisciplinair te werken. We hebben ook dagelijks contact met het moederbedrijf. Kenmerkend voor het Deense model is trouwens dat alle Deense farmabedrijven gegroepeerd zijn in het 'Danish Life Science Network' onder auspiciën van de Deense ambassade in Brussel."

PPS

Het klinkt groots, maar eigenlijk zijn er nog maar vier echt Deense farmabedrijven: Novo Nordisk, Lundbeck, Nycomed en LEO Pharma. Novo en Lundbeck behoren gedeeltelijk tot een stichting. "Maar LEO Pharma is het enige bedrijf wereldwijd dat volledig eigendom is van een foundation. Behoorlijk wat bedrijven hebben het geprobeerd, maar zijn er uiteindelijk mee gestopt om alleen een deeltje van het bedrijf als foundation verder te laten werken."

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

De Apotheker maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.