Aanvragen voor aanpassingen aan het kadaster van apotheken voortaan online

Elke vergunning voor de opening, fusie, overbrenging, tijdelijke en definitieve sluiting van een apotheek moet worden geregistreerd in het kadaster van apotheken van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG). Ook wijzigingen zoals een andere apotheker-titularis, een bijkomend kadastraal perceel of de overname van een apotheek moet aan het FAGG worden gemeld. Voortaan kan hiervoor een nieuwe online applicatie worden gebruikt.
Via de online applicatie kan de titularis of de houder van een vergunning een aanvraag indienen voor registratie in het kadaster van apotheken. Voor iedere procedure relevant voor het kadaster is het mogelijk om een aanvraag in te dienen. De digitale aanvragen worden direct naar het FAGG gestuurd, dat het kadaster beheert. Na beoordeling verwerkt dat de aanvraag in het systeem. De status van de aanvraag is te allen tijde online te volgen. Deze geautomatiseerde procedure vervangt de traditionele papieren of pdf-formulieren, wat het proces sneller en efficiënter maakt.
De nieuwe applicatie biedt tal van voordelen, maar bespaart vooral tijd en moeite. Dankzij de applicatie wordt de communicatie tussen de apothekers en het FAGG beter beveiligd. Het systeem laat toe dat de gegevens makkelijker kunnen worden geraadpleegd voor statistische analyse. Daarnaast creëert het een centraal overzicht waar apothekers de status van hun aanvragen kunnen nakijken, maar ook aanvragen die zij eerder hebben ingediend in terug kunnen vinden. Verder is het ook mogelijk om, wanneer nodig, aanvragen die ingediend zijn door bijvoorbeeld een co-titularis digitaal te ondertekenen.