Hoe belangrijk is vending voor uw onderneming?
92% van de respondenten heeft een of meerdere vendingmachines staan
Zet u in op vendingmachines? Uw vakblad FoodServices deed de afgelopen weken een anoniem onderzoek bij de lezers en polste naar het belang van vending in hun ondernemingen. Daaruit blijkt dat slechts 7,4% van de ondervraagden nog niet mee is gesprongen op de kar. Van wie er wel al een heeft staan, huurt 48,1% het toestel van een fabrikant of leverancier. Gemiddeld halen de respondenten 6,5% van de totale omzet uit hun vendingtoestellen. Vending biedt met andere woorden de mogelijkheid om snel en kostenefficiënt de omzet te verhogen. Reden te meer dus om de plaatsing van een toestel te overwegen.
Investering die loont
Met een vendingmachine stelt u zichzelf in staat om ook buiten uw openingsuren nog te verkopen – een service die heel wat klanten zullen waarderen. Denk maar aan zij die over de middag of na een lange werkdag vlug nog een maaltijd willen afhalen. Een vendingmachine stelt u eveneens in staat om overschotten, overgebleven verse maaltijden, broodjes, snacks of andere producten die doorheen de dag niet verkocht geraakten, alsnog kwijt te raken na sluitingstijd. Zo gaat u ook meteen voedselverspilling tegen. Kies in dat geval voor een fifo-systeem (first in, first out), zo garandeert u dat het meest verse als laatste uit de automaat wordt gehaald.
Vergroot uw bereik
Meer nog, met een toestel buiten aan de gevel trekt u de aandacht van klanten die u anders misschien niet had kunnen bereiken. Of plaats de vendingmachine op een andere locatie – zo verkoopt u uw producten vanop afstand en krijgt u een nog groter bereik. Heel wat fabrikanten voorzien toestellen van een persoonlijke branding, dus op die manier leren mensen buiten uw actieradius eveneens uw zaak kennen. Met al deze voordelen verhoogt u snel en efficiënt uw omzet en realiseert u zonder veel moeite meerverkoop. En dat allemaal zonder extra personeel of verlies aan ruimte. Hoewel de aanvankelijke investering dus groot lijkt, heeft u die met andere woorden in geen tijd terugverdiend.
92.6%
9/10 speelt reeds in op vending
Uit de bevraging bij de lezers blijkt dat maar liefst 92,6% van de ondervraagden nu al een of meerdere vendingmachines heeft staan.
Wat verkoopt u in een vendingmachine?
Uit de bevraging is gebleken dat het merendeel dranken aanbiedt in hun vendingmachines. Dat gaat van frisdranken en softdrinks tot warme dranken zoals thee, soep en koffie. Weet dat het perfect mogelijk is om aan de slag te gaan met gecombineerde vendingmachines. Met dergelijke toestellen verkoopt u zowel drank als snacks in één automaat.
Dranken worden het vaakst verkocht via vending
Opvallend was dat ook een aantal respondenten inzet op verse smoothies, daarmee hopen ze in te spelen op de consument die steeds vaker kiest voor vers of suikervrij. Het panel gaf ook aan dat er in hun toestellen vaak snoep, snacks en verse maaltijden verkocht worden.
Vers wint aan belang
Meerderen gaven aan ook verse smoothies te verkopen. Daarmee spelen zij in op de consument die tegenwoordig almaar gezonder wil leven en steeds vaker kiest voor vers of suikervrij. In lijn daarmee winnen sinds enkele jaren vooral versautomaten aan populariteit. Overweeg het dus zeker om verse maaltijden, belegde broodjes, pasta’s of brood aan te bieden. Er zijn voldoende toestellen op de markt die uw producten warm al dan niet koud houden voor uw klanten. Verder gaven de respondenten aan vooral in te zetten op andere productgroepen zoals snacks, snoep en fruit. Een kleine minderheid gaf aan ook pralines en ijsjes aan te bieden in hun automaten.
Betaalopties
Bij het plaatsen van een vendingmachine dient er ook te worden nagedacht over de manier waarop u uw klanten wil laten betalen. Heel wat automaten zijn standaard uitgerust met een muntwisselsysteem of biljettenlezer waarmee contant betaald kan worden – goed voor als het om kleine bedragen gaat. Voor grotere bedragen kan het interessant zijn daarnaast ook de optie betalen met bankkaart toe te voegen, een optie die de laatste jaren aan een opmars bezig is.
6.5%
Van hun totale omzet halen de respondenten gemiddeld 6,5% uit vending
De cijfers bewijzen dat een omzetverhoging snel en makkelijk gerealiseerd kan worden met vending. De behaalde omzetten uit vending varieerden van 0,5% tot maar liefst 30%.
Contactloos
In ons onderzoek gaf maar liefst 70% aan dat zij inspelen op cashless betalen, een trend die ook leveranciers en fabrikanten opmerken. Contactloos of met de smartphone betalen is tegenwoordig zeker een mogelijkheid bij bepaalde automaten, net als betalen met elektronische maaltijdcheques. Er zijn tegenwoordig zelfs interne betaalsystemen op de markt. Dan kan er worden betaald op basis van QR-codes of RFID-tags die geïntegreerd worden in de automaat. Andere fabrikanten ontwikkelden dan weer een systeem dat toelaat om via de kaartlezer klantenkaarten te scannen zodat er voordelen verbonden aan de specifieke klant toegekend kunnen worden. Niet onbelangrijk, een cashloos model verkleint eveneens de risico’s op inbraak.