Medische actualiteitenPremium

Apotheek als living lab

photo

Sinds de opening vorig jaar na de renovatie en herinrichting van zijn apotheek op de Antwerpse Teniersplaats, kreeg apotheker Dirk Broeckx enkele honderden apothekers over de vloer die zijn nieuwe concept en visie van de apotheek met eigen ogen wilden zien. De apotheek is een 'living lab', waar alle mogelijk innovaties worden uitgetest en waar je inspiratie kan opdoen voor 'de apotheek van overmorgen'. De feedback van bezoekende collega's is ronduit positief en inspirerend, ongeacht of men verbouwingsplannen heeft of niet.

In 1979 nam Dirk Broeckx de apotheek aan het begin van de Meir in Antwerpen over. Inmiddels de 65 voorbij en na 40 jaar combineren van beroepsverdediging en het runnen van een drukke apotheek, denkt hij nog niet aan stoppen. Hij nam afgelopen jaar de drastische beslissing om de inrichting van zijn apotheek volledig om te gooien. Met behulp van een resem innovaties wil hij beter advies en farmaceutische zorg aan zijn patiënten aanbieden. Hij dacht daarbij niet alleen aan zijn klanten, ook voor het personeel moest de nieuwe werkomgeving functioneel en aangenaam zijn, met efficiënte workflows. De verbouwingswerken duurden vier maanden, maar de apotheek bleef steeds open. Voor de plannen vertrok hij van een heldere visie over hoe het beroep van apotheker zal evolueren in de toekomst. Die bevindingen zijn in elk aspect van de heringerichte apotheek terug te vinden.

Apotheek als living lab
© foto's JDB

Staande en zittende balies

Wat meteen van buiten opvalt, is dat er geen etalages meer zijn die volgestouwd staan met producten. De klant kijkt onmiddellijk binnen in de apotheek, met een zicht op de balies en de grote tv-schermen met productinformatie. "Deze apotheek is niet met een winkelhaak getekend", aldus Dirk Broeckx. "Ik wilde vloeiende vormen en een intuïtieve, onregelmatige inplanting van de balies." Als meubilair vallen meteen de twee staande en de twee zittende balies op. De klant zit of staat eerder naast dan tegenover de apotheker en kijkt zijdelings mee op het computerscherm. De robot voert de producten aan, zodat de apotheker maximaal bij de patiënt blijft voor dialoog en advies. "Zittend bedienen ben je heel snel gewend. Het is logisch en comfortabel, zowel voor de klant als de apotheker", vindt Dirk Broeckx, "want je werkt meer geconcentreerd en de patiënt kan ook vrijuit spreken." Door mat glas blijft de discretie van de patiënten gegarandeerd. Als het druk is, doen de zittende balies permanent dienst, ook voor de gewone verkoop van geneesmiddelen en gezondheidsproducten. En uiteraard is het een ideale werkomgeving voor farmaceutische zorg: een update van het medicatieschema, een vertrouwelijk gesprek, een GGG of meer informatie over specifieke producten of geneesmiddelen. Elke zitplaats heeft een extra adviesscherm. Een laatste opmerkelijk detail: de balies zijn helemaal vrij van storende elementen: geen standjes met producten of folders.

Apotheek als living lab
© foto's JDB

Grote aanraakschermen met product- en prijsinformatie

De vele aanraakschermen met productinformatie springen ook in het oog. "Omwille van de vrije circulatie tonen we medicatie alleen via de schermen", licht Dirk Broeckx toe. "En om de patiënt echt centraal te zetten, doen de producten in deze apotheek virtueel een stap achteruit." De niet-geneesmiddelen staan nog klassiek uitgestald op een modulair schappensysteem en op drie grote aanraakschermen kunnen de klanten het hele assortiment van OTC-geneesmiddelen, gezondheidsproducten en dermocosmetica opzoeken, inclusief de prijs en informatie over het product. Een kleiner formaat aanraakscherm is ingebouwd in een eivormige zuil, die vooraan in de apotheek staat, dichtbij de ingang. De klanten kunnen de touchscreens consulteren, maar het zijn vooral fantastische hulpmiddelen voor de medewerkers van de apotheek om visueel uitleg te geven én over de prijs, én over de producten. Intuïtief hebben veel bezoekers al geleerd dat ze tijdens het wachten ook zelf een product kunnen opzoeken en het vanuit de robot naar de balie kunnen laten komen. "Wij leveren nog altijd zelf af en deze manier van werken geeft ons meer tijd om de gerichte vragen te stellen en extra advies te geven."

Apotheek als living lab
© foto's JDB

Zo maximaal mogelijke robotcapaciteit

In de robot is plaats voor 27.000 geneesmiddelen en gezondheidsproducten. Slechts een klein aantal referenties past er niet in en wordt nog in klassieke lades gestockeerd. Die enorme capaciteit laat toe om de hele voorraad, zelfs heel grote bestellingen, snel te verwerken. Ook grote verpakkingen en alle siropen gaan probleemloos in de robot. Die neemt alle logistieke processen over en zorgt voor een feilloos vervaldagbeheer. Door het inlezen van de nieuwe 2D barcodes gaat dat nog vlotter. De robot is bijzonder compact en kon daarom centraal in de apotheek worden opgesteld. De klanten zien door de glazen wand de stapelrekken verschuiven en de robotarm bewegen. Die doorkijkwand is omgeven door mos, wat meteen een fris en groen natuurelement in de apotheek binnenbrengt. Vanuit de robot vertrekt een transportband naar de balies, maar ook naar de automaat aan de buitenmuur, waar klanten gezondheidsproducten 'uit de muur' kunnen halen. Een geneesmiddel dat besteld moet worden kan je met behulp van een ticket met een unieke barcode 24/7 afhalen. Het nodige advies wordt al bij het bestellen gegeven, maar indien nodig wordt een nieuw medicatieschema of extra documentatie toegevoegd aan zo'n af te halen product.

Apotheek als living lab
© foto's JDB

Geïntegreerde software

In totaal draaien er 21 computers in deze apotheek: een centrale server en clients voor elk bedieningsscherm, een pc bij elk infoscherm, een stuk of drie in de robot, eentje voor de verdeel- en afleverautomaat aan de buitenmuur. Dirk Broeckx: "Al die systemen zijn nog lang niet optimaal met elkaar verbonden, maar er wordt hard aan gewerkt. Dat is ook een aspect van het living lab verhaal. In veel gevallen is het tijdens dit project dat de diverse leveranciers voor het eerst zo nauw moesten samenwerken." Dat een patiënt aan de automaat buiten de openingsuren met een scan een gereserveerd geneesmiddel uit de robot kan halen, is hiervan een mooi voorbeeld. Op de infoschermen kunnen de klanten ook meteen zien of een product voorradig is.

Apotheek als living lab
© foto's JDB

Bereidingsruimte

Klanten hebben vrij zicht op de plaats waar de magistrale bereidingen worden gemaakt, nog steeds een essentiële taak van het beroep. De met glas afgesloten ruimte bevindt zich naast de zittende balies en valt visueel op. Hierdoor wordt de klant herinnerd aan het feit dat de apotheker niet louter voorverpakte geneesmiddelen aflevert, maar eveneens zelf op voorschrift magistrale bereidingen kan maken, op maat van de patiënt.

Geen stroom? Geen enkel probleem!

Tijdens ons bezoek had apotheker Broeckx nog een primeur in petto. In een aparte ruimte werd recent de noodstroom installatie opgesteld. "Wanneer je radicaal overschakelt op nieuwe technologieën, moet je ook op pannes voorzien zijn. We kunnen voortaan ook zonder stroom open blijven, dankzij deze batterijen. Als de stroom uitvalt, blijven de robot, twee bedieningsplaatsen, de automatische deur, een behoorlijke verlichting en uiteraard de server en communicatieapparatuur minstens vier uur naadloos verder draaien."

Kassa klopt steeds

Klanten kunnen vrij circuleren over de hele oppervlakte van de apotheek, ook achter de balies, tot bij alle infoschermen. Dat stelde een praktisch probleem met het beveiligen van de kassa. Om diefstal te vermijden, worden de klanten aangemoedigd zoveel mogelijk elektronisch te betalen. Een centraal geplaatste automatische kassazuil regelt alle cash betalingen. Dit apparaat aanvaardt papieren geld en muntstukken, en geeft automatisch terug. Op het einde van de dag klopt de kassa van de apotheek dus steeds.

'Heldere en klantvriendelijke filosofie'

Apotheker Dirk Broeckx heeft zijn concept en ervaringen intussen tijdens ruim 70 immersiesessies gedeeld. In samenwerking met Febelco hebben meer dan 400 apothekers in groepjes van zes telkens drie uur lang de apotheek kunnen ervaren terwijl ze in werking was. "Ik geef de collega's vooral mee dat ze geen schrik moeten hebben van de uitdagingen en bedreigingen voor ons beroep. Het zijn juist opportuniteiten om te vernieuwen. Maar je moet wel een heldere en klantvriendelijke filosofie ontwikkelen. Voor mij betekent dit dat ik geen producten verkoop, maar wel samen met mijn patiënten de beste oplossingen zoek en aanbied."

Na afloop van de immersiesessis kregen de apothekers een evaluatieformulier mee. Daaruit bleek dat de bezoeken alvast heel wat inspiratie en ideeën leverden. De 'rustige' sfeer, zonder overweldigende rekken vol met gezondheids- en schoonheidsproducten en de 'cleane' balies, waren voor veel collega's een verademing. 'Een must' en 'Wie van plan is te verbouwen, moet eerst eens bij collega Broeckx langsgaan', staat op vele evaluatieformulieren genoteerd. 'De ideale mix tussen technologie, advies en zorg', komt ook vaak terug. De infoschermen, het nut en de inzet ervan bleven vele bezoekers bij, net als de opstelling van de balies. En zittend bedienen wordt hopelijk binnenkort ook heel normaal.

Apotheek als living lab
© foto's JDB

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door David Desmet

Meer weten over