OTC-producten
Zelfzorg kan trend van ziekteverzuim keren
Ongeveer de helft van de veelvoorkomende aandoeningen kan doeltreffend behandeld worden met vrij verkrijgbare gezondheidsproducten en zo het aantal verloren werkdagen doen dalen. Dat zegt de Belgian Association of the Consumer Healthcare Industry (BACHI).
Filip Ceulemans
Volgens recente cijfers is kortdurend ziekteverzuim (minder dan een maand) goed voor 3,29% van de verloren werkdagen. Het middellang ziekteverzuim (tussen één maand en één jaar) steeg tot 3,25%. In 2024 was middellang ziekteverzuim goed voor 3,04% van de verloren werkdagen. Samen zijn kort en middellang ziekteverzuim goed voor 6,54% van de verloren dagen. “Het gaat hier voornamelijk om aandoeningen die kunnen worden behandeld met vrij verkrijgbare gezondheidsproducten”, zegt de Belgian Association of the Consumer Healthcare Industry (BACHI).
Gemakkelijke toegang
Uit onderzoek van BACHI blijkt dat 64 % van de Belgen het afgelopen jaar last had van hoofdpijn, 61% van spier- of gewrichtspijn, 59% van verkoudheid en 48% van keelpijn. “Hoewel deze aandoeningen goedaardig zijn, veroorzaken ze een aanzienlijk ziekteverzuim dat bovendien makkelijk kan worden verminderd”, aldus BACHI. “De potentiële economische impact van een betere behandeling van deze kwaaltjes is aanzienlijk. Een vermindering met slechts 10% van het kort ziekteverzuim door een gemakkelijkere toegang tot OTC-producten zou een besparing van meer dan 50 miljoen euro opleveren voor Belgische bedrijven en voor de sociale zekerheid. Het toont aan dat de versterkte toegankelijkheid van OTC-producten een belangrijke economische hefboom is die substantiële voordelen kan opleveren en tegelijkertijd de druk op de sociale zekerheid kan verlichten.”
Centrale rol voor de apotheker
Het onderzoek van BACHI bevestigt tevens de centrale rol van de apotheker in de begeleiding van patiënten. “Meer dan 90% van de consumenten geeft aan tevreden of zeer tevreden te zijn met het advies dat hun apotheker geeft. Dit vertrouwen getuigt van de kwaliteit van de professionele begeleiding die een veilige en aangepaste behandeling waarborgt. 53% van de consumenten beschouwt de beschikbaarheid van producten als een bepalende factor, wat het belang van een toegankelijk en gediversifieerd aanbod onderstreept.