Geneesmiddelen & farmacotherapie

Digitalisering

De mens wint van het algoritme

Sociale media overspoelen de burger met medische informatie. Uit een enquête uitgevoerd door BACHI ( Belgian Association of the Consumer Healthcare Industry ) blijkt dat nagenoeg alle Belgen toch eerder hun vertrouwen stellen in artsen en apothekers.

Filip Ceulemans

Apotheker en haar klantAnno 2025 is elk vrij verkrijgbaar gezondheidsproduct amper één muisklik verwijderd. Uit de enquête van BACHI blijkt dat 80% van de Belgen er toch de voorkeur aan geeft om naar een klassieke apotheek te stappen om daar het product aan te kopen. Ongeveer een derde doet dat ook al eens via een e-apotheek. “Deze massale voorkeur illustreert de waarde die Belgen hechten aan persoonlijk advies en farmaceutische expertise in de eigen buurt.

De invloed van zorgverleners op de keuze die de patiënt maakt inzake zelfmedicatie blijft groot. Tussen 40 en 50% van de geneesmiddelen die worden aangekocht, zijn het gevolg van een aanbeveling door een arts (of apotheker). “De Belg heeft een duidelijke voorkeur voor medische expertise en persoonlijk advies gegeven tijdens een consultatie of een bezoek aan de apotheek. Deze expertise garandeert de veiligheid van behandelingen en hun geschiktheid voor de specifieke behoeften van elke patiënt.” Commerciële boodschappen verspreid via sociale media, tijdschriften of kranten blijken slechts een beperkte invloed te hebben op de consument (minder dan 20%).

Vaste huisarts, vaste apotheker

Het begrip vaste huisarts is geen loos begrip, stelt de BACHI-enquête vast. 80% van de Belgen raadpleegt steeds dezelfde arts, bij 55-plussers loopt dat zelfs op tot 93%. In de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar is de trouw wel iets minder (64%). De stabiliteit van de relatie tussen arts en patiënt maakt gepersonaliseerde opvolging en een betere kennis het medische profiel van de patiënt mogelijk. Dit is niet onbelangrijk, bijvoorbeeld om potentiële geneesmiddeleninteracties of specifieke contra-indicaties voor te zijn.

De eigen arts en apotheker staan bij een grote meerderheid van de Belgen nog steeds een trapje hoger dan dr. Google (en tegenwoordig dr. ChatGPT). “Deze voorkeur weerspiegelt een opmerkelijke volwassenheid bij Belgische consumenten, die zich bewust zijn van de beperkingen van digitale tools en de toegevoegde waarde van de expertise van zorgverleners.” Digitale tools worden wel aangewend als aanvulling.

Erkenning

Gevraagd naar de tevredenheid over het farmaceutisch advies, geeft 90% spontaan aan tevreden tot zeer tevreden te zijn. “Deze massale erkenning benadrukt de expertise van Belgische apothekers en hun vermogen om hun advies aan te passen aan de specifieke behoeften van elke patiënt, waardoor elk bezoek wordt omgevormd tot een echt eerstelijns gesprek”, stelt BACHI vast.

“Deze resultaten schetsen het portret van een Belgisch gezondheidssysteem waarin zorgverleners hun centrale rol als gidsen en bewakers van de therapeutische veiligheid behouden. De unieke configuratie combineert het beste van twee werelden: de toegankelijkheid van OTC-behandelingen en de veiligheid van professioneel advies, waardoor een model van verantwoord zelfmedicatie ontstaat dat andere Europese gezondheidssystemen zou kunnen inspireren”, besluit Marc Gryseels, gedelegeerd bestuurder van BACHI.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Filip Ceulemans6 oktober 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
24 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine