Preventie & vaccinatie

Nieuwe app helpt consumenten gezondere keuzes maken

SAFE (Safe Food Advocacy Europe) lanceert BiteWatch, een nieuwe smartphoneapp die consumenten helpt bij het beoordelen van voedingsproducten. De toepassing, gefinancierd via het EU4Health-programma, geeft met één scan informatie over het gehalte aan suiker, zout en vet, de aanwezige additieven en de mate van voedselbewerking.

Door met hun smartphone de barcode van een product te scannen, krijgen gebruikers een visueel overzicht van belangrijke parameters, inclusief kleurcodes voor suiker, zout en verzadigde vetten volgens de WHO-richtlijnen. Voedseladditieven worden afzonderlijk beoordeeld op basis van hun potentiële risico, met verwijzing naar relevante wetenschappelijke bronnen.

foodwatch2

De app toont daarnaast de NOVA-score, die aangeeft in welke mate een product is bewerkt: van 1 voor minimale bewerking tot 4 voor ultrabewerking. Dat systeem werd ontwikkeld door onderzoekers van de Universiteit van São Paulo en wordt wereldwijd gebruikt in voedingsonderzoek en door gezondheidsinstanties.

Beschermen tegen reclametermen

Volgens SAFE moet de app bijdragen aan een betere gezondheidsgeletterdheid en consumenten stimuleren om zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te kiezen. “De app richt zich onder andere op kwetsbare groepen die minder geletterd zijn op het gebied van voedselveiligheid,” zegt Cecilia D’Acunto, projectleider bij SAFE. “Steeds meer mensen consumeren ultrabewerkt voedsel. In sommige Europese landen komt bijna 50% van de totale energie-inname uit ultrabewerkt voedsel. Dit is niet alleen schadelijk voor het klimaat, maar ook aantoonbaar nadelig voor de volksgezondheid.”

De app moet consumenten ook helpen om zich niet te laten misleiden door marketingtermen. “De term ‘natuurlijk’ is binnen de voedselsector een marketinginstrument geworden zonder wettelijke definitie, waardoor fabrikanten het vrij kunnen gebruiken op hun producten. Ze weten dat consumenten op zoek zijn naar natuurlijke en zuivere producten,” zegt Livia Menichetti, algemeen directeur van de European Federation of Associations of Health Product Manufacturers. “Dankzij de app kunnen consumenten eenvoudiger door deze reclametermen heen kijken en gezonde voeding beter herkennen.”

De ontwikkeling van BiteWatch maakt deel uit van Preventia, een door EU4Health gefinancierd project dat zich richt op de preventie van niet-overdraagbare ziekten en op het terugdringen van gezondheidsongelijkheden in Europa.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door de redactie20 november 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
24 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine